När man ska köpa en resa online är det vanligt att det viktigaste man letar efter är det bästa priset. Men det är otroligt viktigt att du köper din biljett hos en seriös aktör och på det säkraste betalsättet ifall någonting vid köp går fel eller om flygbolaget går i konkurs.
Vi går igenom några enkla saker att ha i åtanke när du betalar din resa och vad du kan göra om du i värsta fall drabbas av en konkurs.
Vilka situationer är det avgörande för hur du gjort din betalning?
Vid resor är det vanligt att man bokar och betalar i god tid innan semestern blir av för att kunna se till att både biljetter och boende är klart så man inte står utan när sommaren väl är här. Vad många är mindre noga med är att verkligen säkerställa att den aktör man väljer att boka med är seriös på marknaden.
Det är lockande att boka sin flygbiljett via en jämförelsesajt där man kan hitta bra priser, men det är alltid rekommenderat att boka en flygresa direkt med flygbolaget ifall att någonting skulle bli fel vid betalning eller själva resan.
Men även om du är strikt med att alltid boka direkt med flygbolag kan det dessvärre hända att det berörda flygbolaget att flera olika anledningar går i konkurs både innan din avresa eller när du redan befinner dig på resmålet. Vid situationer som dessa är ditt betalsätt av din resa ofta helt avgörande för ersättningen.
Vilket betalsätt är säkrast och ger bäst skydd?
Det bästa tipset är att alltid betala sin resa med ett kreditkort. Om man betalar sin resa med kreditkort så står man under konsumentkreditlagen, vilket innebär att man kan kräva återbetalning, oftast hos själva kreditkortsföretaget.
Att kontakta konkursboet och hoppas få ersättning därifrån är ofta att önska för mycket då konsumentfordringar i dessa fall inte prioriteras. Men ditt kreditkortsföretag behöver dock bevis på att du försökt få pengarna tillbaka från bolaget som gått i konkurs och detta kan du styrka med hjälp av att spara mailkonversationer och samtal.
I en del fall är det även möjligt att ersättning om man betalat med vanligt debit-eller bankkort kopplat till ditt lönekonto, men det skiljer sig från bank till bank. Vid direktöverföringar via din internetbank ges tyvärr i de flesta fall ingen ersättning alls. Det är därför oerhört viktigt att du dubbelkollar med din bank vad som gäller innan du köper din resa. Betala aldrig en resa via post-eller bankgiro där möjligheterna för ersättning är lika med noll.
Om du köpt en paketresa med både flyg och hotell ser reglerna like annorlunda ut. Här behöver du begära ersättning från Kammarkollegiet/Resegarantinämnden. Detta tar dock betydligt längre tid och det finns ingen garanti för att du får tillbaka hela beloppet för din resa.
Har du betalat din resa med kreditkort brukar banken kunna ersätta delar av beloppet. Är din paketresa köpt från en resebyrå eller researrangör ser det ljusare ut. Här kan du som kund kräva återbetalning av dem.
Reseförsäkringar ger inget egentligt skydd
En reseförsäkring på resa är alltid att rekommendera, men faktum är att en reseförsäkring oftast inte täcker kostnaderna för din resa ifall flygbolaget går i konkurs. Läs därför igenom din reseförsäkring ordentligt innan resa för att kunna se över försäkringsvillkoren och vad som gäller för den reseförsäkring du har.
Om du drabbas under din resa
Om flygbolaget går i konkurs mitt under din resa och du behöver köpa en ny flygbiljett hem, se då till att göra detta med kreditkort. Du kan då i efterhand även här kräva återbetalning av ditt kreditkortsföretag eller bank. Om du har köpt en paketresa och flygbolaget går i konkurs, köp då ingen egen flygresa hem utan kontakta din resebyrå då de kan hjälpa dig att ordna med din hemresa.