Checklista för att starta aktiebolag



Alla artiklar

Om du är sugen på att starta ett eget aktiebolag, så har du hamnat rätt! Vi har samlat ihop en checklista med 10 punkter som innehåller de viktigaste stegen för just denna process, och har även gett några exempel och små förklaringar på de vanligaste frågorna.

Fortsätt läs vidare för att se ifall du har allt som behövs för att starta ett aktiebolag!

1. Aktiekapital

Se till så att du har ett aktiekapital på 25 000 kronor. Utöver detta är det också  viktigt att du kan finansiera dina levnadskostnader under tiden som ditt företag startar.

2. Namn

Det är nu dags att bestämma vad ditt aktiebolag ska heta. Du kanske har ett namn redo, eller så kanske du fortfarande är öppen för att ta emot tips och förslag. Det är ofta rekommenderat att du har mer än ett namnförslag ifall ditt första val inte skulle godkännas av Bolagsverket. För många så är följande punkter viktigt när det kommer till att bestämma namn:

  •  Ditt aktiebolag namn är en verklig representation av ditt företag
  •  Det är lätt att lägga på minnet
  • Det är lätt att uttala och stava
  • Det är unikt

3. Anmäl ditt nya företag

Efter du har bestämt namnet på ditt aktiebolag, så är det dags att göra en registrering. Denna registreringen görs till Bolagsverket. Du kan även registrera ditt aktiebolag via verksamhet.se. När man registrerar namnet så måste man betala en registreringsavgift. Detta görs online för en mindre summa, än om du registrerar det via en pappersblankett.

4. F- Skatt

Du kan ansöka om F-skatt för ditt företag via skatteverket. Verksamhet.se har även denna tjänst tillgänglig för dig. F-skatt betyder att du själv sköter alla inbetalningar av skatt och avgifter för företaget.

5. Registrera dig för moms

En registrering för moms är inte alltid nödvändig, utan beror på ditt företag. Om försäljningen på ditt företag överstiger 30 000 kronor exklusive moms per år, så måste du registrera dig. Detta kan göras via verksamhet.se eller hos Skatteverket.

6. Är du en arbetsgivare?

Om du planerar på att anställa andra, måste du även anmäla dig som arbetsgivare. Även detta kan göras på verksamhet.se.

7. Ansök om nödvändiga tillstånd

Om du behöver tillstånd för någonting av det du säljer, så måste du ansöka efter detta. Beroende på vad du säljer för produkter, så kan tillståndsprocessen och vem som behöver kontaktas för själva tillstånden se annorlunda ut.

Några exempel på tillstånd kan vara:

  • Sälja och tillverka varor
  • Begagnade varor
  • Vapen
  • Tobaksvaror
  • Torghandel
  • Kemiska produkter
  • Elektronik
  • Restaurang/Café
  • Hotell
  • Alkoholservering

Det finns många fler branscher än ovannämnda som kräver tillstånd för att fungera lagligt. Se till att kolla upp vem du behöver kontakta angående tillstånd för just ditt företag.

8. Partners och kontrakt

Om du startar ett aktiebolag tillsammans med andra är det väldigt viktigt att ni skriver på ett kompanjonsavtal. Detta avtalet reglerar hur alla andelar värderas mellan delägare, hur många delägare det är, och vad som händer ifall en av dem hoppar av.

9. Försäkringar

Nu är det dags att börja tänka på försäkringar. Det är viktigt att försäkra både ditt företag, din lokal och dig själv. Se till att du hittar en försäkring som täcker det allra viktigaste.

10. Bokföringsprogram

Ett bokföringsprogram är en av skyldigheterna du har som företag. Ett bokföringsprogram används för att redovisa alla dina inkomster och utgifter. Detta är någonting du kan göra själv till en början.

Men du har även alternativet att anlita en revisor för detta. Oavsett hur du föredrar att sköta ditt bokföringsprogram så är det du som egenföretagare som ansvarar för att det utförs korrekt.

Lämna en kommentar